La collita del IV Simposi Internacional sobre l’Ensenyament del Català

baixaEls dies 4 i 5 d’abril vam ser al IV Simposi Internacional sobre l’Ensenyament del Català, a Vic, aprenent d’altres professionals de l’ensenyament de la llengua. Amb tres companyes més vam parlar del diari de lectura i del diari de català, i vam poder comprovar que l’activitat, proposada per Josep Besa, és una bona idea que encara desperta tant interès com a nosaltres mateixes. L’etiqueta #simposivic14 ens ofereix la crònica del que anava passant.

Vull compartir els recursos i idees que hi vaig aprendre, tant per ordenar-me’ls a mi mateixa, com perquè en tingueu notícia si no hi vau poder ser, com si hi vau ser però éreu en alguna altra de les sessions paral·leles:

  1. Mydocumenta: una eina per fer portafolis digitals que va presentar la Lis Costa.
  2. Guies de pronunciació del català: en línia i elaborades per la Universitat de Barcelona.
  3. La glosa com a activitat de llengua i de llengua a través de la cultura. En aquesta pàgina n’hi ha mostres i recursos.
  4. Roy Lyster va parlar sobre la integració de la llengua en l’ensenyament dels continguts, però em van interessar especialment els resultats sobre la correcció de l’oral. La conclusió era que tots els tipus de correcció –reformulació per part del professor, a posteriori, cridar l’atenció sobre l’error, etc.– són efectius, però ho són més aquells que demanen reformulació per part de l’aprenent. Roy Lyster ha fet una recerca amplíssima en aquesta qüestió; a la xarxa podem trobar molts articles seus per conèixer-la una mica.
  5. Pertot arreu era clar que tothom ha passat, ni que sigui mentalment, a la segona fase de l’aprenentatge comunicatiu: les activitats de comunicació necessiten equilibrar-se amb activitats de reflexió sobre la llengua, en un sentit ampli –sobre l’ús, sobre la gramàtica, sobre la pròpia competència…

Per altra banda, em va semblar que l’ensenyament de català per a adults i com a llengua estrangera hi era poc present, en quantitat i en l’imaginari dels professionals de l’ensenyament del català, cosa que no deixa de ser paradoxal tenint en compte la quantitat i varietat d’alumnes amb què treballem cada dia. El simposi ens deixa deures, doncs: la investigació a l’aula.

Anuncis