10 errors comunicatius d’un formador

Sense títolEl dramaturg José Sanchis Sinisterra va escriure que els assistents a una obra de teatre són persones que han deixat de fer moltes coses per assistir justament aquell dia, a aquella hora, a una representació teatral. Per tant, deia, es mereixen que els tinguem en compte com a elements actius en allò que passa sobre l’escenari. No podem fer com si no hi fossin.

Doncs bé, avui en dia podem formar-nos de tantes maneres, a través de diversos mitjans, exercint diversos rols, que el fet que decidim assistir a una formació presencial és un gest de fe en les bondats d’aquella formació. No ens conformarem amb qualsevol cosa, perquè sabem que aquell docent ja no és el guardià privilegiat d’aquell coneixement. Per això, les formacions presencials s’han de fer molt bé, han de ser profitoses al màxim.

Si li hagués de dir a un formador el que no ha de fer mai, li diria el següent:

  1. No utilitzis la frase “Alguna pregunta?” com a mètode per fer avançar  l’estona. Els alumnes s’adonen que no tens prou coses a dir.
  2. No et contradiguis dins el discurs, perquè aleshores escoltar-te esdevé una pèrdua de temps.
  3. No facis preguntes trampa perquè els alumnes s’equivoquin i tu puguis donar la resposta correcta. Algú a qui fas sentir malament no tindrà paciència de continuar-te escoltant.
  4. No utilitzis terminologia si no estàs segur que tothom sap què vols dir.
  5. No parlis amb les mans a la butxaca, rascant-te el clatell o mirant el terra. Transmets inseguretat en el que dius, i els alumnes comencen a dubtar que s’estiguin formant.
  6. Davant de tot el grup, no parlis amb un sol alumne d’una qüestió que només coneixeu vosaltres.
  7. Fuig dels llocs comuns. Si això és un curs, no som a la barra d’un bar.
  8. Fes una tria lingüística clara per mantenir-la durant el discurs. Potser decideixes respondre preguntes en la llengua de l’interlocutor, però no vagis alternant mitja dotzena de paraules en cada llengua. Mareja.
  9. Respecta els coneixements dels teus alumnes. Pots discutir-hi, però no negar-li tota possibilitat d’encert.
  10. Mantingues un discurs ordenat. En els temps que corren, que podem picar informació d’aquí i de més enllà, algú que assisteix a un curs és perquè vol alguna cosa més que aquest pica-pica.

_________________________________________________________________________________

Tria la teva aventura:

 

 

Anuncis