Com qui no vol la cosa…

Imatge: imferblog.com

Imatge: imferblog.com

Tinc la ferma convicció que per aprendre ortografia aprendre normes serveix de poc, en general, tot i que és cert que alguns aprenents en treuen profit. Bé, alguns en treuen profit i altres simplement se senten més tranquils si han pogut resseguir les normes, encara que no les utilitzin a l’hora d’escriure. Aquesta funció “emocional” és la que atribueix Krashen a la forma; ell, defensor que el simple contacte amb la llengua et du directe a la competència. No estaria d’acord amb aquest extrem, però és cert que acomplir el que els estudiants esperen els dóna tranquil·litat.

Bé, com ajudar a aprendre l’ortografia, doncs? Remenant la llengua, jugant. Els estudiants han de veure les paraules, si volem que les escriguin bé. Últimament estic preparant activitats com aquestes –no n’hi ha cap d’original, però val la pena!:

  • Encreuats: aquí en podeu crear
  • Sopes de lletres: aquí, un creador de sopes de lletres en paper, facilíssim i rapidíssim. En vaig fer una amb paraules que duen o no h, i va ser un moment.
  • Scrabble: aquí teniu el material per fer-ne un de casolà
  • Graelles de competició: no sé si aquest joc té un nom, el cas és que alguns estudiants m’han dit que de petits hi jugaven. Consisteix a triar quatre o cinc grafies. En grups de quatre o cinc persones, cadascú dibuixa una graella de dues columnes i tantes files com grafies s’han triat. Cada membre del grup té un minut per escriure totes les paraules que sàpiga que incloguin la grafia en qüestió. El grup ho comenta i resol els possibles dubtes. Se segueix per la grafia següent, i anar fent.
  • Anagrames: aquí en podeu buscar
  • Tabú: podeu fer-ne de diversos o de temàtics: b/v, accents, a/e àtones…

Aquests jocs poden formar part d’una jornada de jocs, però també poden omplir aquells cinc minuts abans d’acabar la classe.

Ens expliqueu els vostres jocs d’ortografia preferits?

Advertisements