Explica el que vulguis
És important que els primers contactes amb la L2 siguin motivadors, i això inclou el clima del grup, el tracte del professor, les activitats, el tractament de l’error… Vaja, la multitud d’aspectes que formen part de l’aprenentatge. Un bon final de curs també té un valor motivador: deixar un bon record per continuar l’aprenentatge amb empenta.
En aquesta línia, us recomano aquesta activitat final per a un nivell de principiants: que expliquin el que vulguin durant un minut. Per a algú que ha tingut contacte amb una nova llengua durant amb prou feines dos mesos, és un repte i alhora un objectiu estimulant i abastable. Al mateix temps, el component personal, poder explicar-se en una nova llengua, és l’objectiu últim de tot estudiant, i aquesta activitat ho permet.
Per si us serveix, aquest és l’enunciat per lliurar als estudiants. Els resultats, us ho asseguro, són molt satisfactoris. Ja m’ho explicareu!
Bona! Un dubte: els dónes l’enunciat perquè es preparin la intervenció a casa o els deixes una estona perquè ho facin a la classe?
Els ho dono amb uns quants dies d’antelació, perquè ho preparin a casa. Merci!
Oh, molt bé! Ho provaré!
Jo els demano que es preparin una presentació completa (no només qui són, d’on són i la informació bàsica que van aprendre al principi de curs sinó també quan van venir, per què, com es van sentir al principi, quins plats de futur tenen, què han après, etc). Normalment, els companys de classe també els fan preguntes espontàniament: els interessa. A més, com que és bastant obert, tothom parteix de les dades bàsiques i després parla una mica del que vol.
Aquesta activitat em va bé fer-la a final de curs perquè els faig notar l’evolució: veuen com, en 8 mesos, han passat de no entendre el català a, fins i tot, poder-lo parlar! Sempre els faig recordar el primer dia de classe!
I tant, Neus! Aquest és un missatge molt motivador, i val la pena aportar-lo sovint. L’altre dia, un alumne de nivell mitjà, B2, estava una mica moix perquè creia que encara no escrivia prou bé. Li vaig dir mira, ara quan arribis a casa agafes el primer text que vas escriure, fa sis mesos, el compares amb aquest, i acte seguit obres una ampolla de cava. Del bo, eh? Va riure i espero que l’ajudés a estar més convençut dels seus avanços. Filosofia portafolis, vaja!
En nivells de principiants m’agraden les activitats orals globals, que ajuden a veure l’evolució que s’ha fet. Tinc pendent fer un apunt sobre això, o sigui que ja en parlarem!
Gràcies pel comentari!