Reciclatge de textos

De: epSos.de Via: Flickr.com

De: epSos.de Via: Flickr.com

Els textos dels alumnes són una font inesgotable de treball per a l’aula, tant els que es fan individualment com els col·lectius, tant els que es fan a casa com els que es fan a l’aula. Com els podem esprémer per ajudar a millorar l’expressió escrita?

Focalitzar: memòria visual

  1. Assenyaleu-hi paraules amb faltes d’ortografia o morfologia; feu-ho d’una manera que les identifiqui com a faltes que passaran el procés següent (jo les marco amb fluorescent). Els estudiants saben que a casa les han de corregir i escriure en un paperet. A classe, les lletrejaran per parelles. Si ho establiu com a exercici sistemàtic, la millora de l’ortografia és espectacular. Aquest mètode és de Daniel Gabarró.
  2. El procediment anterior, però, en lloc de lletrejar, dictar-se les paraules per parelles i escriure-les. Podeu fer el mateix amb fragments de text (que permeten corregir accents diacrítics, apòstrofs i guionets, pronoms, relatius…).
  3. Demaneu als estudiants que estudiïn a casa les paraules i fragments senyalats del text que els lliureu. El següent dia de classe, feu un dictat per a tothom amb una selecció de les faltes.
  4. El procediment anterior, però dictant-se per parelles de manera que cadascú només hagi d’escriure les seves pròpies faltes.

Photo0306

Focalitzar: regles

  1. Per als estudiants amants de les regles o per eliminar les faltes que es repeteixen molt, demaneu-los que completin aquesta graella. Us l’han de lliurar juntament amb el text. Vaig aprendre aquesta tècnica del Departament d’alemany de l’EOI Drassanes; demana força temps, però és molt eficaç per a qui les regles són significatives.

Seguiment de tots els textos del curs

  1. Extraieu les faltes dels textos i afegiu-les a un document de seguiment, un banc d’errors (aquest n’és un exemple). Si numereu els textos, el banc d’errors us permetrà veure quines faltes perviuen i quines desapareixen, tant pel que fa als estudiants individualment com al grup. Aquesta informació és valuosa tant per planificar les classes com per compartir-la amb els estudiants.

Correcció i reparació de textos

  1. Quan corregiu els textos, numereu la primera falta amb un 1, i si n’hi ha d’altres del mateix tipus, poseu-hi també un 1 al costat. Feu el mateix amb els altres tipus de faltes. Al peu del text, anoteu al costat de cada número quin tipus de falta és (és important que aquesta informació sigui transparent per a l’alumne. Les preguntes també són efectives: “a o e?”, “Segur que vols dir això?”). Així, cadascú tindrà un resum del tipus de faltes que fa, a més de tenir pistes per corregir-se el text.
  2. Si creieu que cal fer-ho, demaneu-los explícitament que refacin el text. Si us lliuren la nova versió juntament amb la primera, la corregireu molt ràpid. És important que hi hagi una motivació per fer aquest exercici, per tant, feu que la nota d’aquest segon text millori la del primer, fent una mitjana entre les dues, per exemple. La segona versió també pot fer-se a classe, i així els estudiants es podran ajudar entre ells.
  3. Especialment adequat per fixar-se en la cohesió, presenteu una proposta de reforma d’un text d’un alumne. Aquesta proposta és de Daniel Cassany, de Reparar l’escriptura.
  4. Mostreu un bon text d’un alumne. Amb l’ajuda d’un guió de preguntes, podeu analitzar-lo per aclarir per què és un bon text.

Pica-pica

  1. Fer una subhasta amb les errades més repetides al llarg de tot el curs (gràcies a en Jaume!).

Com aprofiteu els textos dels alumnes en les vostres classes?

Advertisements