Subhasta

De: calafellvalo Via: Flickr.com

De: calafellvalo Via: Flickr.com

Un altre èxit de Reparar l’escriptura (Daniel Cassany, 1993, Editorial Graó, p. 108-110). Me la va fer saber en Jaume a través d’un comentari i la vaig trobar en aquest llibre, que l’atribueix a Jaume Plens. Fetes les presentacions, passem a la descripció de l’activitat.

És una activitat de repàs general, especialment adequada per tenir ocasió de parlar d’errors habituals i generalitzats en el grup.

Abans de la sessió, trieu unes quantes frases o paraules de textos dels alumnes, unes 20. Reproduïu-ne la meitat amb errors i la meitat corregides, d’una manera en què tot el grup les pugui veure bé. En el cas que descric, ho vaig fer amb una presentació a Google Drive. És molt ràpid de fer, tothom ho pot veure bé des de qualsevol lloc de l’aula i permet compartir-ho amb els estudiants que ho demanin. Vaig comprovar que una bona idea és fer aparèixer dues vegades les errades que us interessi més eliminar, de manera que en la segona ja pràcticament tothom la identifica.

A l’aula i amb la presentació preparada, feu grups de tres estudiants, procurant que els membres del grup tinguin nivells diferents. Expliqueu-los que s’està a punt de celebrar una subhasta, en què es vendran i compraran mostres de llengua. Cada grup disposa de 5.000 euros, i cada mostra de llengua té un preu de sortida de 300 euros. L’objectiu és acabar la subhasta havent comprat el major nombre de mostres correctes amb el mínim de diners. Si hi ha empat entre dos grups, guanyarà el que hagi comprat menys mostres incorrectes.

El vostre paper és anar ensenyant les mostres, seguir les apostes que es van fent i comptar fins a tres quan sembli que l’última oferta sigui la definitiva, i adjudicar les mostres. Fer una mica de teatre resulta divertit: “Adjudicat a la senyora del mocador vermell”, “350 per al senyor dels texans”. Un cop feta la compra, demaneu si la mostra és correcta o incorrecta i ajudeu a resoldre els dubtes que sorgeixin. No us allargueu gaire en aquest punt, perquè es perdria el ritme del joc. Anoteu quant gasta cada grup i si compra mostres correctes o incorrectes.

Al final, feu el recompte i agraïu la participació de tothom. L’activitat dura uns 45 minuts.

En general, em resisteixo a reproduir errors, però crec que si intentem eliminar errors inconscients, queda justificat. No sé si us ha passat, però a mi, com a estudiant de llengües, em resulta útil saber si una paraula o expressió no existeix en la llengua que aprenc, o si té un sentit diferent que una altra de semblant. Així, quan he de parlar o escriure l’elimino del repertori de possibilitats d’expressió, o sé per a quina ocasió reservar-la.

Us recomano aquesta activitat de totes, totes!

Advertisements