Investigar a l’aula

De: alémdoquesevê_ Via: Flickr.com

De: alémdoquesevê_ Via: Flickr.com

Llegeixo a La enseñanza de lenguas basada en tareas (David Nunan, 2011, Editorial Edinumen, p. 175):

Más que importar ideas de otra parte, sugiero que es preferible identificar lo que funciona o no a través del estudio directo de la clase misma. Como los profesores son la variable crucial en la situación de enseñanza, es importante que los profesores estudien lo que pasa en su clase. El autoanálisis y la avaluación son ciertamente características típicas del profesor con iniciativa.

I abans que se us acudin motius per donar suport a aquesta afirmació, el mateix Nunan ens en llista uns quants, entre les quals (p. 174):

  • Para adquirir nuevos conocimientos y destrezas
  • Para hacer frente y mantenerse a la altura de los cambios
  • Para combatir la negatividad y el agotamiento mental (m’agrada molt, aquesta!)

A part dels beneficis per al professor, l’autor explica aquesta necessitat d’investigar des de l’aula també per ser més coherent amb el que hi passa. Una de les tasques primordials del professor és respondre a comportaments, actituds, capacitats, expectatives, i no pot deixar de fer-ho en virtut de l’aplicació de cap mètode ni enfocament. Segons l’autor, s’ha comprovat que els professors planifiquen pensant en tasques (Nunan entén tasques en sentit ampli, com a sinònim d’activitats), i no en un model prescriptiu de finalitat-mitjans. Per tant, el que l’ajuda a respondre adequadament a les situacions de l’aula és tenir una font –constant (sic)– de tasques, i no pas una teoria sobre què ha de fer ell, què han de fer els alumnes, com han de ser les activitats, etc. (és a dir, els elements que defineixen mètodes i enfocaments).

Un exemple extraordinari i paradigmàtic de què vol dir analitzar les necessitats de l’aula i donar-hi resposta és el material Xerrameca, elaborat per l’Eva Bayarri i l’Emma Guasch.

Justament, aquest és el cercle virtuós del docent: tenir els ulls ben oberts a l’aula, reflexionar, formar-nos (llibres, blocs, companys, conceptualitzar), proposar solucions i tornar a l’aula amb els ulls ben oberts.

Ah, i també compartir-ho!

Anuncis