El significat dels connectors

Arran d’un comentari d’en Jaume fet en aquest bloc, en què ens explicava una idea de la Lourdes Subirà, fa uns dies vaig penjar cinc fulls al voltant de l’aula. Com veieu a les imatges d’aquí sota, els cinc papers deien:

  • Per indicar oposició, objecció, contrast
  • Per presentar una causa
  • Per reformular
  • Per presentar una conseqüència
  • Per encetar un tema

Es tracta de repartir un connector a cada alumne (un paper amb un trosset de cinta adhesiva), mostrar-los que hi ha aquests cinc papers penjats a l’aula i demanar-los que s’aixequin, se’ls mirin tots i enganxin el seu connector al costat del paper que correspongui. Tot seguit, reviseu els resultats. És bo fer-ho demanant una frase que inclogui el connector. D’aquesta manera, tant si la resposta és correcta com si no ho és, és el significat, que ho determina. La majoria d’errors van aparèixer amb els connectors per marcar causa (alguns estudiants els havien donat significat de conseqüència, i viceversa). Aquesta activitat va servir com a prèvia per començar a escriure un text argumentatiu, i també va permetre explicar-los que gràcies als connectors ens podem fer entendre més bé, perquè assenyalem al lector i oient quina mena de relació tindrà la informació següent amb el conjunt del text.

Crec que aprendre a argumentar és complex, perquè en bona part és aprendre a pensar, i per això no pretenc donar a entendre que activitats com aquesta siguin la panacea. Això sí, permeten canviar el ritme de la sessió, un fet amb gran efectivitat per a l’aprenentatge.

Photo0342

Photo0341

Photo0345

Photo0346

Photo0344

________________________________________________________________________________

Tria la teva aventura:

Anuncis