Jocs de llengua

jocsM’agrada molt fer jocs de llengua a classe, els trobo molt útils perquè són dinàmiques aplicables a més d’un contingut, de manera que podem buscar el joc més adequat per a un grup. Els trobo especialment adequats per al vocabulari, però també per a alguns aspectes d’ortografia i de gramàtica. Per descomptat, la finalitat de l’aprenentatge no és resoldre els jocs, sinó utilitzar correctament els recursos lingüístics quan parlem o escrivim, però els jocs ajuden a centrar l’atenció en un contingut i aconsegueixen que la finalitat de l’activitat no sigui la llengua, sinó jugar. A més, si donem les solucions, cada grup s’autogestions i nosaltres podem estar pensents de resoldre dubtes puntuals.

Per això, vull fer una petita llista de jocs de llengua, que espero que s’ampliï tant com faci falta, amb la vostra ajuda:

1. Per parelles, un alumne té una paraula i en llegeix la definició, l’altre sap el nombre de lletres que la formen i prova d’endevinar-la. Per exemple, per a les paraules prefixades. És molt pràctic posar definició i paraula en una mateixa targeta, de forma que si la parella s’asseu de cara, cadascú pot llegir la seva part.

2. Per parelles, un alumne diu una paraula, l’altre ha de dir el contrari (té el nombre de lletres de la paraula i, si es vol, la incial o el prefix, si és el cas. Podeu fer-lo exactament igual amb sinònims.

2. Paraules d’un grup semàntic. Cada parella té una taula amb paraules. Un alumne en defineix una, l’altre ha de dir quina és.

3. Com el joc del Bocamoll anomenat Les paraules de la tribu, un alumne llegeix definicions, l’altre ha de dir quina paraula és, d’entre unes quantes d’una llista.

4. Gran dictat. Al mateix temps, és una activitat per repassar l’ortografia.

5. Tauler d’àmbits lèxics. Per grups, un alumne tira un dau i tria un dels temes que hi ha sota el número que ha sortit. Dóna un minut als companys per escriure el màxim de paraules relacionades amb aquest tema.

6. Pregunta com es diu als companys. Vaig aprendre aquesta activitat de l’Angela Carretero. És una activitat de buits d’informació en què cal preguntar als companys Què és això?, si tenim només la imatge de l’objecte, i Què vol dir x?, si tenim la paraula però no en sabem el significat.

7. Recorda com es diu. Aquesta activitat també la vaig aprendre de l’Àngela Carretero (sí, era una professora increïble). Quan vulgueu treballar per primera vegada amb un camp semàntic concret, dugueu a classe imatges d’aquest vocabulari. Crideu als alumnes d’un en un i doneu-los una o dues targetes mentre els dieu com es diu aquell objecte. No poden escriure la paraula i han de dir als companys, d’un en un, com es diu allò. Al final, doneu un minut perquè escriguin tantes paraules com recordin. La persona que n’ha escrit més les diu, i vosaltres les escriureu a la pissarra. Entre tots, completeu la llista amb les que faltin.

8. On ho poso? És un joc del programa El Bocamoll. Es tracta de donar tres opcions, i cal col·locar les paraules d’una llista on els pertoca. Per exemple, quantes síl·labes tenen, si s’escriuen amb c, ss o ç; si són agudes, planes o esdrúixoles; si una deixalla va al contenidor groc, marró o gris, etc.

9. De Verbàlia: en un tauler amb síl·labes, cal buscar el màxim de paraules d’un mínim de dues síl·labes en un temps determinat. Les que hagi trobat més d’un jugador no sumen al còmput final.

10. Memory. Té infinites aplicacions; aquest és per rumiar sobre la flexió de gènere i nombre dels adjectius.

Anuncis