La dimensión afectiva en el aprendizaje de idiomas

9788483230770Aquest llibre m’ha ensenyat moltes coses valuosíssimes a l’hora de fer classes de llengua a persones adultes. El vaig conèixer gràcies a la Carol Westermann en una formació a La Formiga, quan feia poc temps que em dedicava a fer aquesta feina, i trobo que és un llibre tan adequat per a persones que comencen com per persones que ja tenen molta tècnica i experiència docent, perquè ens recorda quins són els pilars essencials de l’ensenyament.

Potser és que jo he tingut molta sort amb els estudiants que m’he anat trobant, però el fet és que el tracte personal ha estat sempre essencial, en persones de qualsevol nacionalitat, llengua primera, nivell d’estudis o nivell de llengua. No tothom és igual, però tothom queda inevitablement implicat personalment en els seus aprenentatges, i per això conceptes com afectivitat, motivació, ansietat i constructivisme han de formar part del nostre vocabulari diari, ni que sigui implícit.

Aquest volum és un recull de textos de diversos autors, editat per Jane Arnold, i hi vaig aprendre què és la programació neurolingüística aplicada a l’aprenentatge de llengües, què són les àncores, què podem fer amb els alumnes bloquejats, què és l’ansietat lingüística, l’aprenentatge cooperatiu, per què cal conèixer les expectatives dels estudiants, què és  l’aprenentatge reflexiu, la gramàtica cognitiva i també el desenvolupament de l’autonomia de l’alumne.

Podria dir que aquí hi és tot, i hi ha coses com ara:

  • “La cooperación […] supone algo más que la simple colaboración.”, p. 244
  • “[…] con los alumnos trabajando en grupos reducidos, el profesor es libre de ir de un lado para otro escuchando y evaluando […] ofreciendo ayuda individual, y tomando nota de problemas generales que se van a tratar con el gran grupo.”, p. 254
  • “[…] las creencias negativas generalment se centran alrededor de la desesperación percibida (“No es posible”), la incapacidad (“No puedo hacerlo”) o la inutilidad (“No me lo merezco”).”, p. 266
  • “Se ha aceptado por regla general que la forma que tiene el profesor de tratar los errores que ocurren en la actuación oral de los alumnos es un tema crucial.”, p. 270

Recomano sens dubte la lectura, estudi, subratllat, aplicació i relectura d’aquest volum.

La Mirandolina, en un comentari que podeu veure aquí sota, recomana aquest vídeo per completar la lectura del llibre. Moltes gràcies!

Advertisements