Professor: o ets tastaolletes, o no ets.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAAhir la Clara, que és alumna del MECAL, m’explicava les virtuts del Curso de formación inicial ELE que fa a International House. Em deia que els conceptes necessaris per a un professor quedaven claríssims i de seguida es treballaven de forma pràctica, amb treball col·laboratiu. Vam arribar a un punt, però, en què em va semblar que el curs se centrava en un mètode i en un perfil d’alumnat, i la Clara m’ho va confirmar. Crec que un professor de català no necessita un mètode.

Al contrari, necessita saber què aporta el mètode naturalista, la resposta física total, el mètode audiolingual, el mètode comunicatiu, l’aprenentatge comunicatiu per tasques, la programació neurolingüística, les característiques de l’alfabetització, el focus on form, i altres enfocaments i mètodes que desconec i necessito. Necessita tot això perquè els alumnes que tenim a les aules són extraordinàriament diversos pel que fa al nivell d’alfabetització, a les expectatives, a les llengües inicials, a les motivacions, a l’experiència com a aprenent, a les destreses digitals. Tenim aquests alumnes i la nostra feina és sempre trobar la manera d’ajudar-los a aprendre, saber anar-los a buscar i portar-los cap a la zona de desenvolupament proper, allà on els nostres coneixements i experiència ens diuen que és un bon lloc per aprendre i desenvolupar-se al màxim.

Per una aproximació panoràmica als diversos enfocaments, recomano Approaches and methods in language teaching, de Jack C. Richards i Theodore S. Rodgers (2a edició de 2001).

Advertisements