Prejudicis (lingüístics?)

Ahir em vaig sorprendre molt. A classe vam veure tres vídeos de la sèrie feta amb motiu de la campanya “Si us plau, parla’m en català“.  Els vaig triar per diversos motius: per oferir models d’èxit semblants als perfils que hi ha a classe (pel que fa al temps de residència a Catalunya i al temps d’estudi de la llengua), per mostrar models de llengües inicials diferents per veure que tothom pot arribar a comunicar-se correctament en català, perquè tenien molt clar per què aprenen català i perquè donaven bons consells de com fer-ho.

Per tot això, vaig triar el vídeo d’en Sergio:


El vídeo de la Gina:

 

I el vídeo de la Meng-meng:

La sorpresa va arribar amb aquest últim. A classe no hi ha cap persona xinesa, però vaig pensar que se sorprendrien positivament de veure que una persona amb una llengua i cultura tan diferent de les catalanes té aquest nivell de català després de només dos anys a Catalunya. Vaig pensar que pensarien “si ella ha pogut, jo encara més”. Al contrari, alguns estudiants van queixar-se que no s’entenia bé què deia, i van considerar que el seu nivell era molt pitjor que el dels altres dos. No em va agradar perquè en les crítiques hi vaig veure un fons xenòfob, una consideració d’immigrants de primera i de segona, fins i tot un despreci quan es veien incapaços d’entendre com es deia la noia. En tres segons vaig haver de respirar fondo i pensar quin missatge constructiu podia treure de tot això. Vaig recordar-los que qualsevol estudiant té accent de la seva llengua, que és normal i no té res de dolent. Vaig determinar que parla impecablement (fixeu-vos-hi quan mireu el vídeo: ni un verb mal conjugat, ni una paraula estrafeta). Per últim, vaig fer-los pensar en l’esforç que de ben segur ha fet aquesta noia per arribar a parlar així, un esforç que ells també hauran de fer si volen parlar a aquest nivell.

Anoto, per tant, que per crear una comunitat catalanoparlant formada també per les persones immigrades, cal tractar a classe els prejudicis que no ho permeten, i cal donar tots els arguments lingüístics disponibles per evitar que altres prejudicis puguin afectar l’ús de la llengua.

Anuncis