El meu mestre
En un grup de nivell avançat aquests dies hem parlat sobre persones que ens han marcat. Amb aquest pretext hem mirat de conèixer paraules i expressions noves per descriure personatges, i també hem repassat les característiques dels textos descriptius i dels narratius.
Vam començar veient un fragment d’aquesta entrevista a Cesc Gelabert i comentant què feia quan parlava dels seus mestres (amb el mètode reflexiu: primer individualment, després en grup petit i finalment tota la classe. També vam llegir l'”Elogi al professor Joan Solà”, de Miquel Pueyo. Gràcies a aquests documents vam poder veure models de retrat i parlar de les caracterítiques d’aquest tipus de text.
Tot seguit, una sèrie d’exercicis de vocabulari fets per parelles van permetre que cadascú parlés del seu mestre al company d’activitat integrant-hi paraules noves.
Per últim, vam fer un retrat oral d’aquest personatge i, a més, cadascú el va escriure individualment.
Els estudiants han parlat de les seves mares, dels avis i de les àvies que han passat les penúries de la postguerra i que han viscut vides amb històries increïbles, de professors de l’escola que els han transmès valors essencials, de professors que han ajudat molt els fills, i d’amics a qui han admirat. Tant els retrats orals com els escrits han resultat textos preciosos, sense excepció. Textos molt ben escrits, molt clars, sense idees dites a mitges, amb la informació molt ben exposada, amb recursos lèxics i gramaticals molt rics.
Els textos han quedat tan bé, que els estudiants que vulguin els podran publicar a la revista del barri. I ja són un quants! M’interessa saber per què volen veure publicats els seus textos (per mostrar-lo a la persona retratada?, per l’orgull de veure un text seu escrit en català?, per l’orgull de saber que molta gent el llegirà?). Ho investigaré i en parlaré en les properes setmanes.
Crec que l’èxit d’aquesta activitat rau en la motivació. Si feu un cop d’ull a Estratègies de motivació a l’aula de llengües (Zoltán Dörnyei, traducció de 2008, UOC), veureu que l’estratègia 18 (pàgina 102) és:
“Fes que l’aprenentatge sigui estimulant i amè per als alumnes amb exercicis més atractius.“
En l’explicitació de l’estratègia s’aconsella: “personalitza els exercicis”, “tria’n aquells que desemboquin en productes acabats tangibles”, entre altres. L’activitat que hem fet aquests dies els ha permès parlar de fets i persones importants i positius per ells, al final han pogut explicar-ho als altres i a més veuran els textos publicats.
Ha estat un plaer!
Escriure retrats elogiosos m’ha recordat un text que un dia vaig trobar en què es fa un homenatge a la cafetera! Sempre he pensat que en algun moment el podria utilitzar (encara no ho he fet). Et deixo l’enllaç per si et serveix: http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/opinio/homenatge-cafetera-29463
Estrafer la realitat sempre és divertit i motivador. Gràcies!
Retroenllaç: Descartar verbs | Desclassificats