Manual de recerca en ciències socials

El professor X. Vila em va donar a conèixer aquest llibre (l’original és en francès: Manuel de recherche en sciences sociales, i ja se n’ha publicat la 4a edició). S’hi troben una sèrie de bons consells per a persones que s’inicien en la investigació, i tot s’hi exposa de forma ordenada, àgil i atractiva per al lector.

Entre els consells que s’han desat més bé en la meva memòria, hi ha la necessitat d’elaborar un document ben concret amb els punts bàsics de la investigació (títol, objectiu, calendari, mètode d’investigació, etc.) però sobretot amb una pregunta, amb la pregunta que l’investigador vol respondre. Aquesta pregunta centra exactament i concreta l’objectiu del treball i ajuda a no desviar-se, un dels perills que, segons els autors, és més habitual en els investigadors novells.

Crec que aquest llibre pot animar molts professors que tenen ganes de fer estudis sobre l’ensenyament i aprenentatge, i que no saben per on començar. Una investigació no té per què ser una tasca ingent ni desembocar en una tesi de 500 pàgines; al contrari, també són objecte d’investigació les dificultats d’un col·lectiu concret a l’hora d’aprendre, el resultat d’una tipologia d’activitat que duem a l’aula, les necessitats que detectem, i molt més.

La investigació és útil i necessària per millorar la feina del dia a dia i a més, serveix a altres professors i a tot el col·lectiu per avançar cap a una millora constant de la nostra tasca. Segur que aquella informació que necessitem també li ha calgut a un altre professor, i si aquesta informació es treballa i es dóna a conèixer cada cop més professors se’n podran beneficiar per donar més bon servei als estudiants.

Sé que existeix un llibre anomenat Research methods in language learning, de David Nunan, però encara no l’he consultat. Si algun lector ens en pot explicar res, ho agrairé molt.

Advertisements