Gravacions per a la formació dels professors

El I Congreso Internacional Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de Lenguas encara cueja. Una de les comunicacions que em van agradar més va ser la de l’Asunción Hermida. És professora a l’Instituto Cervantes d’Hamburg i també fa formació de professors a la mateixa institució, i s’ha especialitzat en la gravació de classes com a mètode de formació. Ens va explicar l’experiència i els resultats amb  les gravacions de les classes de pràctiques dels professors en formació.

En aquest procés, es grava la classe de l’aprenent, que té una setmana per mirar-se-la tantes vegades com vulgui abans de trobar-se amb el seu tutor i comentar-la. Segons el parer de l’Asunción Hermida, d’aquesta forma la formació és més rica, perquè inclou molts punts de vista, potser tots els possibles: l’experiència personal fent la classe i el retorn que es rep dels alumnes, la visió més “objectiva” que ofereix el vídeo i els comentaris d’un expert. Ens va presentar els resultats d’aquesta experiència: la majoria de professors havien vist el vídeo dues o tres vegades, i només una petita part se’l miraven una o quatre vegades. Pel que fa a les impressions del professors en formació, en tots els casos servia per objectivar l’experiència, tant si el professor creia que ho havia fet pitjor del que ho havia fet en realitat com si passava a la inversa.

Aquesta experiència m’interessa molt no només per a la formació de professors novells, sinó per a la formació continuada dels que ja fa temps que fan aquesta feina, per això durant el torn de preguntes li vaig demanar quines eren, a parer seu, les condicions que s’han de donar per poder-ho dur a terme, tenint en compte que és un procés delicat per la implicació personal que un professor demostra si accepta aquesta activitat. Em va dir que calia triar bé les parelles: ha de veure i comentar les teves classes algú amb qui tinguis prou confiança i afinitat com perquè sàpigues que et dirà tota la veritat.

Per acabar, ens va donar algunes referències teòriques sobre aquesta qüestió:

  1. Ruth Wajnryb (1992). Classroom observation tasks.
  2. D. Masats, M. Dooly, & X. Costa (2009). “Exploring the potential of language learning through video making.”
Anuncis