RedAlumnos i la gestió de les comunitats

Fa temps que utilitzem blocs a l’aula. Els blocs permeten que els estudiants responguin les entrades que fa un editor, però trobava a faltar que poguessin iniciar les converses. Ja sé que hi ha la possibilitat de fer-los editors, però em semblava que el bloc no era l’eina adequada per promoure la interacció entre els estudiants. La resposta era una xarxa social, oi? Hi havia l’opció de fer servir la més popular, Facebook, que, a més, segur que molts ja tindrien activa, però vaig posar-me al lloc dels alumnes i vaig pensar que potser a mi no m’agradaria barrejar informacions acadèmiques i personals.

Avui tenim unes quantes xarxes socials educatives, pensades per a les escoles i instituts. Gràcies a @jmab76 en vaig conèixer dues: Edmodo i RedAlumnos. Edmodo és visualment molt atractiu, fàcil d’utilitzar, amb moltes utilitats, però no es pot utilitzar en català. Per això, vaig triar RedAlumnos, que, a més, en els últims mesos s’ha anat posant molt al dia. Els avantatges que hi veig són:

  1. Pot visualitzar-se en català (encara que hi ha alguns errors de traducció i correcció, però només és qüestió de dir-los-ho).
  2. El grup de suport és ràpid i eficaç.
  3. Permet una gran diversitat de graus de privacitat del grup.
  4. Permet una gran diversitat de permisos per als usuaris, des de només visualitzar fins a gestionar totes les accions del grup.
  5. Pot servir només com a espai d’interacció o com a autèntica plataforma amb documents, vídeos, accés a Dropbox, intercanvi amb grups externs, tasques i exàmens.
  6. Permet missatges privats.

Durant aquest curs, aquest espai ha servit per

  1. Donar la possibilitat als estudiants d’actuar, i no només reaccionar als input del professor
  2. Explicar què hem fet en una sessió als alumnes que no hi han vingut
  3. Ampliar la informació donada en una sessió
  4. Donar la possibilitat d’escriure en català en un context real. Alguns estudiants, dels nivells debutants, han manifestat que escriure els anava bé per buscar paraules i fer-se preguntes sobre la llengua que aprenen.
  5. Adaptar l’ensenyament als gustos i necessitats dels estudiants i del grup.
  6. Resoldre dubtes dels alumnes, que gràcies a aquesta eina moltes vegades s’han resolt entre ells mateixos, sense la meva intervenció.
  7. Fer sentir el grup més grup.
  8. Fer veure a algunes persones que pensaven que no serien capaces d’utilitzar les TIC, que ho poden fer.

Per últim, un resultat que no m’esperava però que m’ha agradat molt és que s’ha creat un espai d’intercanvi personal dins del grup d’estudis, i que això no s’ha confós amb l’espai personal fora de classe; l’ús de la xarxa social no ha exclòs l’intercanvi de dades personals com l’usuari de Facebook o el correu. Interpreto aquest resultat com la possibilitat de fer un grup acadèmic més ric.

Anuncis