Avaluacions sensates

Recomano molt la lectura de Aprobar o aprender: Estrategias de evaluación en la sociedad red (Elena Cano, ed., Laboratori de mitjans interactius, 2012). Es tracta d’un recull d’experiències d’avaluació que busquen ser coherents amb els mètodes d’ensenyament actuals, que tenen en compte, per tant, aspectes com la participació de l’alumne en els criteris d’avaluació, l’aprenentatge 24 hores a disposició de tothom gràcies a la xarxa, les xarxes socials, l’intercanvi entre iguals, etc.

Així, hi podem llegir un capítol sobre weblogs, un altre sobre elaboració de rúbriques colze a colze amb els estudiants (per cert, aquí podeu llegir l’experiència de la @ltutusaus amb les rúbriques), un altre sobre els portafolis digitals, sobre les xarxes socials, els wikis i els campus virtuals.

Cada capítol és una experiència real, descrita molt minuciosament i valorada, i inclou un resum de les idees clau del capítol, un altre amb recursos a Internet relacionats amb el tema desenvolupat i una bibliografia força completa.

Els punts que m’han cridat més l’atenció són l’elaboració de rúbriques d’avaluació juntament amb els estudiants, no només perquè coneguin els criteris d’avaluació, sinó perquè se’ls facin propis, i la dinamització dels espais virtuals d’aprenentatge, especialment quan es diu que “no es sencillo conseguir que los alumnos se apropien del entorno ni que lo consideren suyo. No deja de ser un contexto que perciben como formal y controlado por el docente.” (p. 135). Relacionaré aquest comentari amb un futur apunt sobre RedAlumnos.

Anuncis